Belső portálozás
Írta: Randall - Dátum: 2010. March 12. 18:20:20
Mi az a Portál?

A portálok nagyon fontosak egy nagyobb pálya szempontjából, de gyakran elrontják őket és ennek lehet látni a következményét. A portáloknak éles íveik vannak, de ha megtanulod, hogy hogyan használd, akkor már könnyedén belelendülsz. A siker titka a fokozatosság, először egyszerűbb pályákkal kezd, majd jöhetnek a bonyolultabbak is.

Miért fontos a portálozás?

A portálok lényeges részei a pályának, segítenek elfogadható szinten tartani az fps-t. A pályát a különböző számítógép beállítások miatt kell portálozni. Amíg nálad fix 60fps-el megy a pálya, addig mások gépei megszenvedhetnek, ha nem tartalmaz optimalizálást, mint portálozás. A portálok körbekerítenek egy területet, több kisebb-nagyobb cellára osztják a pályádat. Azokat a cellákat, amiket nem látsz, a játék nem rajzolja ki, így jelentős munkától kíméled meg a számítógéped. Ha túl sok a portál, akkor veszít a jelentőségéből, sőt, megizzasztja a VGA-t. A mérettől függően, 10-20 portál van átlagosan egy pályán.

Akkor mi is az a portál?

Képzelj el egy szobát; falak, ajtó, esetleg néhány ablak. Portálok nélkül a játékmotor kirajzolja a falak mögötti, alattad és fölötted lévő területeket is. Ez felesleges, hiszen nem fogod látni azokat a részeket, plusz munkát végezne a géped. Ha a pályád portálozva van, csak azt fogod látni, amire szükség van. Az ajtó másik oldalán egy másik cellának kéne lennie, Ezáltal nem fogja egyként kezelni a két területet. A játékos szemszögéből csak a látható cellákat rajzolja ki a játékmotor, így jelentős fps-t lehet megtakarítani. Ha a térkép nagyon részletes és nincs elegendő portál, az leviszi az fps-t. Ha viszont túl sok a portál, az sem tesz jót a teljesítménynek.

A pályád felkészítése

Először állítsd be a képen látható szűrőket, amelyek a portálozáshoz szükségesek.



Most csak a brushokat fogod látni, de még nincs kész. Jelöld ki az apró, díszítés jellegű dolgokat, amik nem fogják a portál részét képezni, nem úgy, mint a padló, a mennyezet és a falak. Nyomd meg a CTRL + SHIFT + D kombinációt, és Detail-nak jelöli a brushokat. Ezeken át tudsz majd menni és rejtve lesznek a portálozás szempontjából. A Structural-ba való visszahelyezést a CTRL + SHIFT + S gombokkal tudod elvégezni. Nem tudsz rajtuk átmenni, és nem is lesznek rejtve.

Előtte:



Utána:



Helyes portálozás

A portálozáshoz csak két textúrára lesz szükséged, a 'portal'-ra és a 'portal_nodraw'-ra. A brushnak csak az egyik oldalán lehet 'portal' textúra, a többin 'portal_nodraw'-nak kell lennie. Először elő kell készíteni a portálozásra a pályád.



Ezen a pályán van két szoba, amit középen egy fal választ el. A fedett szobákat a legkönnyebb portálozni.

1. Az ajtóba húzz egy brusht, adj neki 'portal_nodraw' textúrát. A brush külső oldalának adj 'portal' textúrát.
2. Ez egy rossz helyre másolt portál brush, ezért töröld ki.
3. Húzd össze úgy a portál brusht, hogy az ajtó vastagságának a fele legyen csak. Ha szükséges, állíts a rácsozaton.

Mindig úgy portálozz egy szobát, hogy ha az tele lenne vízzel, sehol se szivárogjon, teljesen le kell szigetelni minden ajtót és ablakot.



Az ajtót úgy kell kitöltened, hogy a portál ne kereszteződjön sehol a falakkal.



Csináld meg a plafont is. A játékmotor nem tesz különbséget az ajtó és tető között, ugyanúgy kell elkészíteni. A brush a tetővel egy vonalba essen.



Kész, a pálya portálozva van, de ez még csak egy egyszerű példa volt.

Ajtók és ablakok

Az ablakokat és az ajtókat szintúgy ki kell tölteni portálokkal, hogy azok körbekerítsék a szobát. A lyukakba tegyél 'portal_nodraw' brusht, a külső oldalra 'portal' textúrát. Itt egy példa az előző pálya felhasználásával.



Ne feledd, hogy a részleteket tüntesd el, kezeld Detail-ként, különben hibákat fogsz kapni a kompilálás során.



Több emeletes ház

Ezen a képen már két emelet van, az átjárást egy létra biztosítja. Elég egyszerű. A létrából csinálj Detail-t, így nem fog zavarni portálozás közben.





Most húzd meg a két portál brusht anélkül, hogy másolnád vagy illeszkednének egymással. A portálok külsejének egymásra kell nézniük.





A szobád kész van, használd a portálozást az összes épületeden ezzel a megoldással.

PÁLYA LETÖLTÉSE INNEN!

TIPP: Teszteléskor ezek a konzol beállítások segíthetnek