A „Maya” név szanszkrit eredetű, eredetileg illúziót jelent. Itt pedig egy főleg filmes körökben használt, integrált kereskedelmi 3D grafikai programcsomag értendő alatta, amely az Alias PowerAnimator-ból fejlődött ki. Két ő változatban kapható, az egyik a Maya Complete (amely a kisebb csomag), a másik pedig a Maya Unlimited. Az utóbbi jelenleg azonos árszinten van a többi kereskedelmi 3D programmal, de régebben jelentősen drágább volt. A Maya Personal Learning Edition (PLE) egy otthoni használatra szánt tanulóverzió, amely ingyenesen elérhető (cserében a Maya PLE-vel renderelt képekben egy vízjel van).
A Maya-t az Alias fejlesztette ki, elérhető Microsoft Windows, Linux, IRIX, és Mac OS X operációs rendszerek alá. A legutolsó verzió a 7.0-s, amelyet 2005-ben adtak ki. A 6.5 volt az utolsó olyan verzió, amely támogatta az IRIX operációs rendszert, a platform utóbbi évekbeli csökkenő népszerősége miatt. Mikor az Autodesk felvásárolta az Alias-t 2005 októberében, megállapodás született hogy az Autodesk folytatja a Maya termékvonalát (párhuzamosan a saját 3D Studio Max szoftverével).
A Maya legfontosabb tulajdonsága a nyitottsága a harmadik fél által készített szoftverek (kiegészítők, plug-in-ek) iránt, amelyek segítségével teljesen átalakítható a Maya kinézete, és csak a Maya kernelt használva egy teljesen testre szabott változata jöhet létre a programnak. Eltekintve a hatékonyságától és rugalmasságától, ez teszi a Mayát vonzóvá a nagy filmstúdiók számára, amelyek általában nagy mennyiségű saját fejlesztésű kiegészítőt készítenek és használnak a munkájuk során (az elérhető SDK segítségével).
A Maya ezenkívül tartalmaz egy hatékony, futásidőben fordítódó platform-független szkriptnyelvet, amelyet Maya Embedded Language-nek (Maya Beágyazott Nyelv, röviden MEL) hívnak, és amely hasonló a Tcl-hez. A MEL nem csak egy egyszerű szkriptnyelv, hanem a Maya beépített funkcióit, megjelenését is módosíthatjuk vele (a Maya kezelőfelületének és eszközeinek nagy része is ezen a nyelven íródott). Ezenfelül a felhasználói műveletek megvalósíthatóak és rögzíthetőek MEL szkriptként, ami megtekinthető vagy rádobható az eszköztárra makróként. Ez lehetővé teszi az animátoroknak hogy C vagy C++ ismeret nélkül is változtassanak a Maya működésén, adjanak hozzá funkciókat, de ez a lehetőség természetesen adott az SDK használatával is.
A projektfájlok, beleértve az összes geometriát és animációs adatot MEL műveletek sorozataként tárolódnak, amelyek opcionálisan elmenthetőek „ember által is értelmezhető fájlként (.ma, Maya ASCII). Ezek a fájlok bármely szövegszerkesztővel módosíthatóak a Mayától függetlenül, ami nagy rugalmasságot jelent külső programok használata esetén. A fájlokat úgy is módosítani lehet, hogy a Maya korábbi verziói is képesek legyenek megnyitni.
forrás: hu.wikipedia.org |